روانشناسی

روانشناسی رفتاری چیست؟ تعریف و کاربردها

اگرچه مطالعه رفتارگرایی از دهه 1950 به شدت کاهش یافته است، برخی از کاربردهای قطعی هنوز در حال استفاده هستند. برخی از این برنامه ها به خصوص برای والدین یا صاحبان حیوانات خانگی بسیار آشنا به نظر می رسند. در اینجا مقاله های علمی درباره روانشناسی رفتاری را بیشتر بخوانید تا با این حوزه بیشتر آشنا شوید.

روانشناسی رفتاری درمانی

روانشناسی رفتاری در بسیاری از موقعیت ها در کاربردهای درمانی استفاده می شود. رایج ترین روش رفتارگرایی در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم است. تجزیه و تحلیل رفتاری همراه با شرطی سازی می تواند به کودکان مبتلا به بیماری های روانی مانند اوتیسم کمک کند تا مهارت ها و تکنیک های جدید را بیاموزند. روش‌های دیگری که روان‌شناسی رفتاری در شیوه‌های درمانی اعمال می‌شود عبارتند از درمان بیزاری، مدیریت احتمالی، و حساسیت زدایی سیستماتیک.

ساختن و شکستن عادات

بزرگسالان نیز از برخی کاربردهای روانشناسی رفتاری بهره مند خواهند شد. این روانشناسی رفتاری است که نحوه ترک عادت های بد یا ایجاد عادات سالم جدید را شکل می دهد. تقریباً هر کتاب، مقاله، نکته و ترفندی که در مورد ساختن یا ترک عادت ها می خوانید بر اساس روانشناسی رفتاری است. عادت‌ها معمولاً از طریق شرطی‌سازی کلاسیک شکل می‌گیرند، در حالی که عادت‌های بد از طریق شرطی‌سازی عامل شکسته می‌شوند. اطلاعات بیشتر در این حوزه روانشناسی را در مقالات علمی روز دنیا بخوانید.

آموزش به کودکان

روانشناسی رفتاری نحوه آموزش ما به فرزندانمان را در جامعه امروزی شکل داده است. کل سیستم مدارس دولتی مبتنی بر رفتارگرایی است. کودکان برای یادگیری پاداش دریافت می‌کنند و انجمن‌هایی ساخته می‌شوند تا به آنها در یادگیری مهارت‌ها، اطلاعات و رفتارهای جدید کمک کنند. والدین از شرطی سازی عامل برای آموزش درست از نادرست به فرزندان خود و آموزش قوانین خانه و جامعه به آنها استفاده می کنند. بدون مطالعات روانشناسی رفتاری که بین سال های 1910 و 1950 انجام شد، نحوه تربیت فرزندانمان می توانست بسیار متفاوت به نظر برسد. برای آموزش درست به کودکان و اینکه درست رفتار کنند اول از همه به آن ها برنامه و نظم و انضباط را یاد دهید. برایشان ساعت بخرید- اطلاعات کامل– و تشویقشان کنید طبق ساعت برای خود برنامه بریزند و به آن عمل و از اتلاف وقت دوری کنند.

نقاط قوت و ضعف

وقتی صحبت از روانشناسی رفتاری به میان می آید، نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. ضعف رفتارگرایی دلیلی است که دیگر به طور جدی مورد مطالعه قرار نمی گیرد. در سال‌های اخیر، روان‌شناسان بیشتر بر روان‌شناسی بیولوژیکی و روشی که مغز و احساسات ما در رفتار ما نقش دارد، تمرکز کرده‌اند.

نقاط قوت

یکی از نقاط قوت رفتارگرایی این است که رفتار امری قابل مشاهده و قابل اندازه گیری است. برخلاف عواطف، افکار و حالات، رفتار را می توان دید و اندازه گیری کرد. این امر تعریف و گردآوری تحقیقات در مورد آن را نسبت به سایر انواع روانشناسی آسان تر می کند. این نقاط قوت به رفتارگرایی برای ایجاد چندین روش درمانی کمک کرده است که به کودکان و بزرگسالان کمک می کند.

نقاط ضعف

اکثر روانشناسان امروزه ادعا می کنند که رفتارگرایی روشی یک طرفه برای نگاه کردن به رفتار است. حالات، افکار و احساسات یک فرد را که در رفتار انسان نقش دارد، در نظر نمی گیرد. برخی از روانشناسان نیز استدلال می کنند که رفتارگرایی اراده آزاد را در نظر نمی گیرد. انواع دیگری از یادگیری نیز وجود دارد که مستلزم تقویت یا تنبیه نیست و رفتارگرایی این روش ها را در نظر نمی گیرد. افراد همچنین می‌توانند رفتار خود را بر اساس اطلاعات جدید تطبیق دهند، حتی اگر این اطلاعات از طریق شرطی‌سازی ارائه نشده باشد یا برخلاف پاسخ شرطی قبلی باشد.

کمک گرفتن از روانشناسی رفتاری

اگر با ترک عادت ها، ایجاد عادات سالم تر جدید، آموزش درست از اشتباه به فرزندان خود، یا مدیریت کارکنان خود از طریق تئوری های رفتارگرایی دست و پنجه نرم می کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اطلاعات بیشتری در مورد این رشته از روانشناسی به دست آورید. شما می توانید کتاب ها و مقالات زیادی در این زمینه پیدا کنید، به ویژه برای ایجاد و شکستن عادات.

اگر برای ترک یک عادت بد مشکل خاصی دارید، برنامه های کاربردی روانشناسی رفتاری می توانند به شما کمک کنند. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق تکنیک‌های رفتارگرایی عادت‌ها، به‌ویژه اعتیاد را ترک کنید. اعتیادهایی مانند اعتیاد به نیکوتین، الکل، مواد افیونی و سایر مواد مخدر را اغلب می توان با استفاده از تکنیک های شرطی سازی کشف شده از طریق مطالعه روانشناسی رفتاری ترک کرد.

اگر اعتیاد دارید و نیاز به کمک دارید، همین امروز با یک درمانگر تماس بگیرید. حتی اگر نتوانید روانشناس را در نزدیکی خود پیدا کنید یا از پس هزینه های خود برآیید، باز هم گزینه هایی دارید. سازمان‌هایی مانند BetterHelp اینجا هستند تا دسترسی شبانه‌روزی به درمانگران را برای شما فراهم کنند تا به شما در درمان اعتیاد و رسیدن به زندگی بهتر کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا شروع درمان، همین امروز با ما تماس بگیرید.

اغلب، درمان شناختی رفتاری (CBT) رویکردی است که برای کمک به درمان افرادی است که با افکار و رفتارهای منفی دست و پنجه نرم می کنند. مشخص شده است که CBT آنلاین نه تنها در درمان مشتریان مبتلا به اضطراب به اندازه CBT حضوری مؤثر است، بلکه در برخی موارد مؤثرتر است و به طور کلی ارزان‌تر است. مطالعه دیگری نشان داد که CBT آنلاین نیز به اندازه درمان حضوری در درمان افسردگی، فوبیا، OCD و انواع دیگر اختلالات رفتاری و خلقی موثر است.

برخی از مزایای اضافی درمان آنلاین شامل کاهش هزینه است، زیرا نیازی به پرداخت هزینه برای حضور در مطب یا کلینیک یا رفت و آمد به جلسات نیست. علاوه بر این، درمان آنلاین کاملاً در دسترس است، حتی برای کسانی که در مناطق روستایی هستند – فقط برای شروع به اتصال به اینترنت نیاز دارید. از آنجا، جلسات را می‌توان بر اساس برنامه‌ای انجام داد که بر اساس ساعات اداری معمولی دیکته نمی‌شود و ممکن است از طریق تماس تلفنی، چت ویدیویی، پیام‌رسانی فوری/پیامک یا ضبط صدای زنده انجام شود.

نظرات مشاور

برای مشاهده نظرات برخی از درمانگران ما از افرادی که به دنبال رفتار درمانی هستند، به خواندن زیر ادامه دهید.

اگر به درمان شناختی رفتاری (CBT) علاقه دارید، قطعاً توصیه می کنم با دکتر ریس (کالب) صحبت کنید. من تقریباً سه ماه است که تحت درمان هستم. من بسیار مردد بودم که دوباره به دنبال درمان باشم، اما خوشحالم که این کار را کردم. واضح است که دکتر ریس واقعاً روی کاری که انجام می دهد سرمایه گذاری کرده است. او در مورد آنچه من با او به اشتراک می گذارم، فرضیاتی نمی کند یا زود نتیجه نمی گیرد. او در بسیاری از لحظات سخت بسیار حامی بوده است. همچنین این که او یک مرد باحال و شوخ طبع است، ضرری ندارد.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا