متفرقه

معرفی دو ابزار نرم افزاری مهم

این روزها انجام کارها در طراحی سیستم های تعبیه شده بدون کمک کامپیوتر بسیار سخت است. فکر کردیم فهرستی از ابزارهای نرم افزاری را به اشتراک بگذاریم که کمک می کند کار را انجام دهید. اکثر این برنامه ها رایگان یا ارزان هستند. اگر هرگز مجبور به طراحی، خواندن یا ویرایش نرم افزاری نیستید، پس شما یکی از معدود افرادی هستید که از خواندن این مطلب سودی نخواهید برد. آموزش رایگان برنامه نویسی اندروید از ابزارهای ضروری این روزهاست.

1. سیستم های کنترل تجدید نظر – چه در یک تیم 100 نفره کار کنید، چه تنها باشید، اگر روی یک طراحی کار می کنید، باید از نرم افزار کنترل بازبینی استفاده کنید. این نرم‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد نسخه‌های مختلف اسناد را مدیریت کنید، چه شماتیک یا کد منبع. اسناد متنی مانند کد منبع یا فایل‌های پیکربندی مخصوصاً خود را به کنترل بازنگری می‌دهند، زیرا مشاهده تفاوت‌های بین نسخه‌ها و ادغام تغییرات از یک نسخه به نسخه دیگر آسان است، به خصوص اگر بیش از یک نفر روی گروهی از اسناد کار می‌کند. گذاشتن آهنگ روی عکس را نیز ببینید.

مجموعه ای از اسناد در یک سیستم کنترل بازنگری، مخزن نامیده می شود. مکانی که مخزن قرار دارد، به نوعی به نوع سیستم کنترل بازنگری که استفاده می کنید بستگی دارد — دو دسته اساسی از سیستم های کنترل تجدید نظر وجود دارد: متمرکز و توزیع شده. کنترل نسخه متمرکز شامل سروری است که حاوی مخزن است. وقتی به یک نقطه زمانی مناسب رسیدید، تغییرات خود را در مخزن انجام می دهید. یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده (DVCS) به یک سرور متمرکز نیاز ندارد: هر فردی که روی مخزن کار می کند حافظه پنهان محلی خود را دارد (شامل کل تاریخچه) و امکان انتقال commit های جدید از یک مخزن به مخزن دیگر، یا با “فشار دادن” وجود دارد. ” از سیستم مبدا یا “کشیدن” از سیستم مقصد.

سه سیستم کنترل بازنگری رایج در جامعه منبع باز در سال 2012 عبارتند از Subversion (SVN)، Mercurial (hg) و Git. Subversion متمرکز است، اما Mercurial و Git توزیع شده اند.

من از Mercurial برای توسعه نرم افزار شخصی خود استفاده می کنم. راه اندازی یک مخزن به سادگی رفتن به ریشه دایرکتوری که در آن در حال کار هستید و تایپ hg init است. سپس فایل هایی را که دوست دارید با hg add اضافه کنید و سپس با hg commit commit کنید. فقط چند دقیقه طول می کشد و ناگهان می توانم به نسخه قبلی یک فایل برگردم. من این کار را مخصوصاً با فایل‌های پیکربندی سرور در رایانه شخصی خود انجام می‌دهم (مثلاً برای وب سرور آپاچی) – اگر تغییری در یک فایل ایجاد کنم و باعث ایجاد اشکال شود، می‌توانم فقط به نسخه قبلی فایل برگردم.

اگر شما تنها کسی هستید که روی یک پروژه کار می کنید، مدیریت یک سیستم کنترل بازنگری به طرز مضحکی آسان است – فقط هر از چند گاهی، زمانی که به یک نقطه توقف خوب رسیدید، آن را انجام دهید. اگر با دیگران کار می‌کنید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با تعارض‌هایی که یکی از شما تغییر ایجاد می‌کند و دیگری تغییر متفاوتی ایجاد می‌کند، آشتی دهید. این “ادغام” نامیده می شود و برای اسناد متنی معمولاً تا زمانی که آن را مرتب انجام می دهید بسیار آسان است. برای اسناد باینری تقریباً غیرممکن است و راه مناسب برای رسیدگی به آن، قرار دادن قفل روی سندی در مخزن است که اساساً اعلام می کند که شما روی یک فایل خاص کار می کنید و هیچ کس دیگری نباید این کار را انجام دهد.

هر سه این سیستم ها (svn، hg و git) به عنوان ابزارهای خط فرمان راه اندازی شدند، اما همه دارای انواع مختلفی از رابط کاربری گرافیکی مختلف هستند، از جمله رابط های کاربری سری Tortoise که یک افزونه سبک برای کاوشگر فایل سیستم است. در سیستم عامل شما (به عنوان مثال Windows Explorer یا Mac OSX Finder). استفاده از آنها کمی کمتر از سیستم های کنترل نسخه غیر رایگان است. ما از SurroundSCM در محل کار استفاده کرده‌ایم، و در حالی که من از رفتار back-end تا حدودی خوشم نمی‌آید، استفاده از Surround UI برای تطبیق تفاوت‌های بین شاخه‌ها بسیار آسان‌تر است.

همچنین شایان ذکر است که بسیاری از سیستم‌های میزبانی آنلاین برای مخازن، از جمله bitbucket.org، SourceForge، Google Code و GitHub وجود دارد. همه این ها میزبانی رایگان برای مخازن عمومی ارائه می دهند. bitbucket به شما میزبانی مخزن خصوصی رایگان برای پروژه های شخصی شما با حداکثر 5 کاربر می دهد. من قطعاً استفاده از DVCS مانند Mercurial یا Git را توصیه می کنم، زیرا به این معنی است که می توانید پروژه خود را از یک سایت میزبانی به سایت دیگر منتقل کنید، و حتی اگر سایت موقتاً از کار بیفتد، هنوز نسخه محلی خود را از مخزن دارید که می توانید با آن کار کنید.

2. ابزار مقایسه فایل — چه در حال ادغام کد منبع در یک سیستم کنترل بازبینی هستید، چه فقط سعی می کنید تفاوت بین یک فایل و فایل دیگر را ببینید، به نرم افزار مقایسه فایل نیاز دارید. ابزارهای خط فرمان مانند “diff” و نرم افزار مقایسه فایل های رابط کاربری گرافیکی وجود دارد. من برنامه ای به نام Beyond Compare را دوست دارم — این برنامه رایگان نیست، اما ارزان و استفاده از آن بسیار آسان است. همچنین به شما این امکان را می دهد که دو فهرست را با هم مقایسه کنید و یک مقایسه فایل سه طرفه انجام دهید. نسخه های ویندوز و لینوکس Beyond Compare وجود دارد و نسخه OSX در دست ساخت است اما هنوز در دسترس نیست. سایر ابزارهای موجود عبارتند از SourceGear DiffMerge (رایگان، کراس پلتفرم = Win/OSX/Linux)، (ارزان، فقط ویندوز)، DeltaWalker (هزینه متوسط، OSX) و UltraCompare (هزینه متوسط، کراس پلتفرم).

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا