اخبار

رویداد های خبری مهم در طول تاریخ

رویدادهای خبری مهم در سال های اخیر به طور فزاینده ای شامل حوادث آب و هوایی شدید و سایر فجایع مرتبط با تغییرات آب و هوایی جهانی است. تغییرات ویرانگر در آب و هوای ما اکنون اکوسیستم های سیاره ما را به خطر می اندازد. در سال های آینده، بلایای طبیعی نقش فزاینده ای در مسیر تاریخ خواهند داشت.

1958: ایالات متحده اولین ماهواره را به فضا پرتاب کرد

• تاریخ: 31 ژانویه

• مکان: کیپ کاناورال، فلوریدا

ایالت متحده توانست اولین ماهواره را به فضا پرتاب کند، تقریبا سه ماه بعد از اینکه اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار ماهواره خودشان را به نام اسپوتنیک بود به مدار فرستادند. باید گفت که این دو ابر قدرت ماهواره های بیشتری را به فضا ارسال خواهند کرد و میتوانند نبرد فضایی جنگ سرد را برای ساخت دستگاه های ارتباطی مداری پیچیده تر و همچنین دستیابی به قابلیت هایی در پروازهای فضایی و به برتری فضایی را به وجود آورند.

1959: کاسترو کنترل کوبا را به دست گرفت

• تاریخ: 1 ژانویه

• مکان: هاوانا

با پیشروی نیروهای فیدل کاسترو به سمت پایتخت کوبا، دیکتاتور مورد حمایت ایالات متحده، فولخنسیو باتیستا، از هاوانا فرار می کند. چند روز بعد، شورشیان به رهبری چه گوارا و کامیلو سینفوئگوس وارد شهر شدند و دو روز بعد نیروهای کاسترو به دنبال آن‌ها وارد شهر شدند. کاسترو به سرعت قدرت را در کوبا تحکیم می کند و یک دولت کمونیستی در بزرگترین کشور کارائیب ایجاد می کند.

1960: پیشخوان ناهار تحصن

• تاریخ: 1 فوریه

• مکان: گرینزبورو، کارولینای شمالی

وقتی چهار دانشجوی آمریکایی آفریقایی تبار – Ezell A. Blair، Franklin E. McCain، Joseph A. McNeil و David L. Richmond – در پیشخوان ناهار Woolworth می‌نشینند و درخواست خدمات می‌کنند، آنها را رد می‌کنند. مردان جوان از واگذاری صندلی خودداری می‌کنند، تحصن آنها منجر به اعتراض شش ماهه بزرگ‌تر شد که منجر به حذف تبعیض‌آمیز پیشخوان ناهار تا تابستان آن سال و بسیاری از رستوران‌های دیگر در سراسر جنوب شد.

1961: دیوار برلین ساخته شد

• تاریخ: 13 اوت

• مکان: برلین، آلمان شرقی و غربی

در اواخر تابستان 1961، از دست دادن کارگران ماهر مانند معلمان، مهندسان و پزشکان در غرب به سطح بحران در آلمان شرقی می رسد. در 12 اوت، 2400 آلمانی شرقی وارد برلین غربی شدند که بیشترین تعداد در یک روز بود. روز بعد، با تأیید نیکیتا خروشچف، نخست وزیر شوروی، آلمان شرقی شروع به ساخت دیواری می کند که 27 مایل در برلین امتداد می یابد و خانواده ها و دوستان را برای 28 سال آینده از هم جدا می کند. این دیوار به عنوان نمادی ماندگار از جنگ سرد عمل می کند که توسط روسای جمهور جان کندی و رونالد ریگان برای الهام بخشیدن به یک شهر تقسیم شده استفاده می شود.

1962: بحران موشکی کوبا

• تاریخ: 16-28 اکتبر

• مکان: چندگانه

هنگامی که ایالات متحده متوجه می شود که اتحاد جماهیر شوروی در 90 مایلی جنوب میامی در کوبای کمونیستی در حال ساخت تاسیسات موشکی هسته ای است، دولت کندی محاصره دریایی را در اطراف جزیره اعمال می کند که گاه آزمایش می شود تا خواستار حذف موشک ها شود. این بن‌بست به‌طور گسترده نزدیک‌ترین نقطه‌ای است که دو ابرقدرت هسته‌ای به رویارویی مستقیم نظامی می‌رسند. سرهای خنک تر غالب هستند. اتحاد جماهیر شوروی در ازای تضمین عدم حمله آمریکا به کوبا، پیشنهاد حذف موشک ها را می دهد. در خفا، دولت همچنین با خروج موشک های ایالات متحده از ترکیه موافقت می کند.

1963: جی اف کی ترور شد

• تاریخ: 22 نوامبر

• مکان: دالاس

زمانی که جان اف کندی برای منتخب شدن مجدد خود آمادگی های لازم را کسب می کند، رئیس جمهور سی و چهارم ایالت متحده در ماه سپتامبر سال 1963 تور چند ایالتی خود را آغاز میکند. او در ساعت 12:30 ظهر به وسیله شلیک یک گلوله توسط لی هاروب اسوالد کشته شد. زمانی که کاروان او از دیلی پلازا در دالاس عبور میکردند، اسوالد بعد از گذشت دو روز از حادثه به وسیله جک روبی که صاحب کلوپ شبانه بود به قتل رسانده شد.

1964: LBJ “جنگ علیه فقر”

• تاریخ: 8 ژانویه

• مکان: واشنگتن دی سی.

پرزیدنت لیندون بی. جانسون تلاش می کند تا تمرکز خود را از جنگ ویتنام و اهداف اعلام شده خود در کاهش فقر، پایان دادن به جداسازی، و ایجاد برنامه های اجتماعی که بسیاری از آمریکایی ها تا به امروز به آن تکیه می کنند، تغییر دهد، از جمله برنامه بسیار محبوب مدیکر. LBJ در طول سخنرانی خود با عنوان “جنگ علیه فقر” در 8 ژانویه 1964، نیاز کشور به کاهش فقر، پایان دادن به تبعیض نژادی، توجه به نیازهای بهداشتی سالمندان و سایر اهداف مترقی را تشریح می کند. LBJ بعداً قانون حقوق مدنی در سال 1964 و اصلاحات تأمین اجتماعی در سال 1965 را ارائه کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا