اخبار

خبر های جالب در سال 2021

1.داشتن نگرش نسبت به نژادها میتواند تغییر کند.ازدواج بین نژادهای مختلف در برزگسالان آمریکایی 94 درصد افزایش داشته است که بزرگترین تغییر در افکار عمومی طبق نظریه گالوپ بوده است، که یک جهش بزرگ از 4٪ زمانی که نظرسنجی در سال 1958 شروع شد. افراد بالای 50 سال بیشترین میزان را گزارش کردند. تغییر، تایید آنها را 64 درصد در 30 سال گذشته افزایش داده است.

2. قزاقستان مجازات اعدام را لغو کرد و تقریباً دو دهه مجازات اعدام را در این کشور مستبد آسیای مرکزی متوقف کرد. به گفته عفو بین‌الملل، بیش از دو سوم کشورهای جهان اکنون مجازات اعدام را در قانون یا عمل لغو کرده‌اند. EJI

3. قزاقستان همچنین پس از اینکه دانشمندان 2.9 کیلوگرم اورانیوم بسیار غنی شده آخر را از بین بردند و آن را برای ساخت بمب بی فایده کردند، اعلام کرد که رسماً بدون هسته است. لحظه تاریخی پس از 30 سال خلع سلاح اتمی به وقوع می‌پیوندد و یکی از کم‌تجلیل‌ترین و در عین حال موفق‌ترین نمونه‌های دیپلماسی پس از جنگ سرد است.

4. سازمان ملل متحد معاهده منع تسلیحات هسته ای را در سال جاری تصویب کرد که اولین معاهده جهانی برای ممنوعیت تسلیحات هسته ای و کلیه فعالیت های مرتبط با آن است. این پایان تسلیحات هسته‌ای نیست – هیچ یک از کشورهای دارای قابلیت هسته‌ای امضا نکرده‌اند – اما این یک نقطه عطف تاریخی در مبارزات چند دهه‌ای گروه‌های جامعه مدنی برای خلع سلاح است.

5. یک گزارش جدید در مورد مهمات خوشه ای نشان داد که بیش از 110000 مین زمینی با وسعت 135 کیلومتر مربع در سال گذشته در سطح جهان منهدم شد که یک رکورد جدید سالانه است و بیش از یک میلیون مین در دهه گذشته پاکسازی شده است.

6. به نظر می رسد که دموکراسی در سراسر جهان در معرض تهدید است، اما به یاد داشته باشید – اخبار بد سفر می کنند، اخبار خوب نه. وقتی حکومت افغانستان فروپاشید، همه دنیا تماشا کردند. اما وقتی اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، مؤثرترین رهبر منتخب دموکراتیک جهان – جوکو ویدودو – را ایجاد می‌کند، تقریباً هیچ‌کس داستان را نمی‌شنود.

7. در یک کشور کوهستانی و بیابانی با 35 میلیون نفر که به خاطر مساجد، مقبره ها و مکان های باستانی جاده ابریشم شهرت دارد، 80 درصد از واجدین شرایط رای امسال رای دادند که نشان دهنده قدرت هنجارهای دموکراتیک در حال ظهور در ازبکستان، همسایه افغانستان است. همچنین یک پیروزی خوشایند برای دموکراسی در زامبیا وجود داشت و رای دهندگان به طور مسالمت آمیز رئیس جمهور جدید را برای سومین بار در تاریخ این کشور انتخاب کردند.

8. پارلمان اروپا در سال جاری به حمایت از ممنوعیت نظارت جمعی بیومتریک رأی داد و بیان کرد که افراد تنها در صورتی باید تحت نظر باشند که مشکوک به جرم باشند. این قطعنامه تاریخی باید به شناسایی خودکار افراد در فضاهای عمومی از طریق بیومتریک پایان دهد و همچنین پلیس پیش بینی را که خطر تبعیض را افزایش می دهد، ممنوع کند.

9. ​​نرخ زندانی شدن در ایالات متحده در سال 2019 به کمترین میزان در 24 سال گذشته رسید، در سال 2020 با 14 درصد کاهش به 1.81 میلیون نفر رسید و سپس دوباره در سال 2021 به 1.77 میلیون نفر کاهش یافت. در حال حاضر در آمریکا نیم میلیون نفر کمتر از 13 سال پیش در زندان هستند و زندان های خالی به پناهگاه های بی خانمان ها، مزارع آموزشی و حتی استودیوهای فیلم تبدیل شده اند. این تغییرات به دلیل کنشگری باورنکردنی و نامعلوم و تغییرات عمدتاً نامعلوم در قوانین کیفری، الگوهای مجازات و کاهش جرایم خشن است.

10. نیوجرسی چهاردهمین ایالت ایالات متحده شد که ماری جوانا را در سال جاری قانونی کرد و 362000 پرونده مرتبط را رد کرد و 1200 نفر را از مشروط آزاد کرد. نیویورک و همچنین نیومکزیکو آن را در آوریل قانونی کرد و هر دو ایالت نیز بلافاصله شروع به حذف سوابق جنایی افرادی کردند که در گذشته محکومیت های مرتبط با ماری جوانا داشتند. یک نظرسنجی جدید نشان داد که بیش از دو نفر از هر سه آمریکایی اکنون از قانونی شدن ماری جوانا حمایت می کنند (یک دهه پیش کمتر از نیمی از کشور موافق بودند). این ممکن است یکی از موفق ترین برندهای جدید در تمام دوران باشد. این دیگر علف هرز یا گلدان نیست، دارو است.

11.تعداد بسیاری از افراد در کشورهای ثروتمند جهان به این باور رسیده اند که وجود افرادی با پیشینه قومی ، مذهبی و نژادی در جامعه باعث بهبود آن جامعه میشود. در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و تایوان، از هر 10 نفر 8 نفر از آنها بر این باورند که وجود تنوع بیشتر یک میزیت به حساب می آید و حتی در کشورهایی مثل ژاپن و یونان در چهار سال گذشته این نظریه دو رقمی افزایش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا